طبخ خورش خلال بادام کرمانشاهی

تهیه و طبخ خورش خلال بادام

طرز تهیه و طبخ خورش خلال بادام

یکی از غذاهای سنتی و مجلسی کرمانشاهی خورشت خلال بادام است که بیشتر در ماه محرم در شهر کرمانشاه پخته می شود. اگر شما هم میخواهید با غذاهای متفاوت و لذیذ را امتحان کنید حتما این نوع خورش را بپزید. این نوع خورش یکی از غذاهای محلی کرمانشاه به حساب می آید که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. جالب است بدانید که خورشت خلال بادام بیشتر در ماه محرم به عنوان غذای نذری پخته می شود. برخی از افراد معتقد هستند که خورش خلال بادام یکی از بی نظیرترین خورش های ایرانی است که طعم و مزه بسیار متفاوتی دارد. گوشت گوسفندی به همراه خلال بادام، زرشکک سیاه، دارچین، گلاب، زعفران و … باعث شده است تا این نوع خورش طعم بسیار لذیذی به خود بگیرد. کرمانشاهی ها معمولاً این خورش را در مجالس رسمی خود مانند عروسی و یا عزا و محرم سرو می کنند. برای تهیه خورشت خلال می توانید از گوشت گوسفند و یا گوشت گوساله استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در برخی از طرز تهیه ها تنها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون برای پخت خورشت خلال استفاده می شود. در واقع یکی از مهمترین موارد در طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی استفاده از روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است، زیرا این روغن طعم بسیار منحصر به فردی به غذا می بخشد. خورش خلال بادام هم مانند دیگر خورش ها با برنج سرو می شود. در ادامه این مقاله شما را با طرز تهیه و طبخ خورش خلال بادام کرمانشاهی بیشتر آشنا می کنیم.

 

 طبخ خورش خلال بادام کرمانشاهی

مواد لازم جهت پخت خورشت خلال بادام برای ۴ نفر

خلال بادام ۲۰۰ گرم

گوشت گوسفندی خرد شده ۶۰۰ گرم

زرشک سیاه نصف پیمانه

پیاز متوسط پوست کنده ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

هل و چوب دارچین به مقدار لازم

زعفران دم کرده به مقدار لازم

گلاب به مقدار لازم

ادویه جات مانند نمک و زرد چوبه و فلفل به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

خلال پسته برای تزیین به مقدار لازم

پلوی زعفرانی به مقدار لازم

 

طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی

در ابتدا باید خلال بادام و زرشک را آماده کنید. برای این کار از شب قبل خلال های بادام را در آب و مقداری گلاب خیس کنید تا حسابی نرم و خوشمزه شوند. زرشک سیاه را هم به همراه آب در ظرف بریزید. توجه داشته باشید که هر یک ساعت باید آب آن را عوض کنید. برای از بین بردن رنگ تیره زرشک حتما باید سه بار آب آن را عوض کنید. در مرحله بعدی باید گوشت را در مقداری آب در یک قابلمه بریزید تا با حرارت ملایم به جوش بیاید. سپس گوشت ها را در یک آبکش بریزید و آنها را حسابی بشویید. توجه داشته باشید که این مرحله برای شفاف شدن خورشت خلال بادام انجام می شود . در مرحله بعدی باید مقداری از روغن کرمانشاهی و روغن مایع را درون یک قابلمه مناسب بریزید و بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. سپس پیازهای خرد شده را درون قابلمه بریزید تا کمی تفت بخورند و حالت نرم بگیرند. سپس باید گوشت را به همراه ادویه ها مانند زردچوبه، فلفل و…  به پیازها اضافه کنید و حسابی هم بزنید. در این مرحله رنگ خورش به علت تفت دادن باید عوض شود. باید درون قابلمه ۳ پیمانه آب بریزید و درب آن را بگذارید تا گوشت به آرامی پخته شود. یک ماهیتابه دیگر بردارید و کمی روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن با شعله ملایم داغ شود، سپس باید خلال بادام را که از قبل خیس کرده‌اید همراه با زعفران دم کرده درون روغن بریزید و شروع به تفت دادن کنید.

در این مرحله هم باید دو پیمانه آب در ماهیتابه خود بریزید تا خلال ها بپزند.  در مرحله بعدی باید خلال ها را در آبکش بریزید و آن ها را همراه با دارچین به قابلمه گوشت نیم پز شده اضافه کنید. این مرحله حدود یک ساعت و نیم بعد از پخت گوشت باید انجام شود. توجه داشته باشید که باید اجازه دهید تا گوشت و خلال ها هم ۳۰ دقیقه دیگر هم بپزند. در ادامه باید یک ماهیتابه دیگر بردارید و کمی روغن در آن بریزید. سپس گوجه فرنگی را در آن بریزید و حسابی تفت دهید تا بوی خامی آن گوجه فرنگی گرفته شود. حال باید رب گوجه فرنگی را به خورش خود اضافه کنید.

در مرحله آخر هم برایث طبخ خورش خلال بادام، زرشک را در یک ماهی تابه با کمی روغن تفت دهید و بر روی برنج خود بریزید. بعد از پخت خورش خلال بادام و چوب دارچین را از آن خارج کنید. در آخر هم خورش خلال بادام را می‌توانید با خلال پسته و خلال بادام تزئین کنید.

3 نکته بسیار مهم برای طبخ خورش خلال بادام

1)  توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی بهترین گزینه برای پخت این نوع خورش است.

2)  سعی کنید برای پخت خورش خورش خلال از پیاز قرمز استفاده کنید زیرا پیاز سفید غذای شما را شیرین می کند.

3) سعی کنید از چوب دارچین به جای پودر دارچین استفاده کنید. زیرا پودر دارچین باعث کدر شدن خورش شما می شود.

 

 خرید خلال پسته و خلال بادام از سایت پستر

سایت پستر یکی از سایت های بسیار معتبر در زمینه فروش انواع آجیل و خشکبار و خلال ها است.  قطعاً تازه‌ترین و با کیفیت ترین محصولات را با کمترین قیمت می توانید از این مجموعه خریداری کنید. توجه داشته باشید که خریدهای بالای 300 هزار تومان به صورت رایگان برای شما ارسال خواهند شد. برای کسب هر نوع اطلاعات بیشتری وارد سایت پستر شوید و با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد طبخ خورش خلال بادام به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.
Open chat
واتس اپ
سلام
نیاز به کمک داشتید؟