تهیه شله زرد خوشمزه و خوش طعم

چگونگی تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و لذیذ ایرانی 

شله زرد یکی از دسرهای ایرانی به حساب می آید که در مراسم های مختلفی مانند افطار و مناسبت‌های مختلف به عنوان نذری پخته می شود که دارای ویتامین های زیادی مانند ویتامین c، کربوهیدرات، فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، اسید فولیک، سلنیوم، پتاسیم، فسفر و … است. در نتیجه می توان به عنوان یک دسر بسیار مقوی از آن یاد کرد. شله زرد در تقویت معده و قلب بسیار موثر است و دردهای روماتیسمی را هم از بین می برد. این دسر شیرین خاصیت آنتی بیوتیکی دارد در نتیجه می تواند عفونت را هم از بین ببرد. معمولاً به افرادی که دارای افسردگی هستند توصیه می‌شود تا شله زرد را در برنامه غذایی خود قرار دهند زیرا کاملا نشاط آور است. جالب است بدانید که شله زرد از لخته های خون و بروز سکته های مغزی و قلبی جلوگیری می کند. همچنین برای کسانی که دارای سوء هاضمه و نفخ معده هستند، بسیار موثر است. شله زرد دارای موادی اعم از برنج، شکر، زعفران، گلاب، مغز پسته و مغز بادام، دارچین و … است که هر کدام به نوعی برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. در ادامه این مقاله سعی می کنیم به راحت ترین شیوه تهیه شله زرد بپردازیم تا در کمترین زمان ممکن آن را آماده کنید.

 

 

 مواد لازم برای تهیه شله زرد ایرانی خوشمزه 

برنج ۲ پیمانه

روغن یک قاشق غذاخوری

زعفران یک مثقال

شکر ۴ پیمانه

کره گیاهی ۵۰ گرم

گلاب یک پیمانه

خلال بادام و خلال پسته به مقدار لازم

 

طرز تهیه شله زرد

 

 چگونگی آماده سازی شله زرد لذیذ و خوش طعم 

در مرحله اول باید برنج ها را بشویید. بهتر است که از شب قبل آنها را در مقداری آب خیس کنید. حال می توانید یک قابلمه بردارید و بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. اجازه دهید تا آب کاملا بجوشد زمانی که آب به جوش آمد برنج ها را داخل آب جوشیده شده بریزید و در قابلمه را به صورت نیم بسته بگذارید. نکته قابل توجه این است که در این مرحله به هیچ عنوان نباید برنج را هم بزنید. در مرحله بعدی زمانی که احساس کردید برنج ها کاملا باز شدن و آب را جذب کردند کمی حرارت گاز را کمتر کنید و به آرامی شروع به هم زدن کنید. در این قسمت برنج شما باید حالت شفته به خود بگیرد که بتوانید شکر را به آن اضافه کنید. ممکن است در این زمان احساس کنید که برنج شما در حال سفت شدن است اما اصلاً جای نگرانی وجود ندارد زیرا با اضافه کردن شکر، برنج دوباره حالت شل بودن می گیرد.

توجه داشته باشید که مواد را باید به صورت مستمر و مداوم هم بزنید و بعد از این مدت زمان زعفران ساییده شده را با آب جوش دم کنید. در این قسمت خلال بادام و یا خلال پسته را در یک پیمانه گلاب بریزید و اجازه دهید تا کاملاً خیس بخورد. در واقع انتخاب خلال بادام و یا خلال پسته بستگی به سلیقه شما دارد. زمانی که زعفران شما دم کشید، می توانید آن را به برنج اضافه کنید و بعد از این مرحله خلال بادام و یا خلال پسته و گلاب را به آن اضافه کنید. در این قسمت باید حدود ۱۰ دقیقه مواد را به آرامی هم بزنید. سپس می توانید کره را به آن اضافه کنید، البته برای شفاف شدن شله زرد هم بهتر است از مقداری روغن مایع استفاده کنید. در این مرحله باید حدود ۱۰ دقیقه با مواد کاملا جوشیده شود، سپس می توانید گاز را خاموش کنید و در قابلمه را بگذارید تا کاملاً دم بکشد. پخت و تهیه شله زرد به همین راحتی انجام می‌شود و پس از دم کشیدن شله زرد می توانید آن را در ظرف های مناسب بریزید.

توجه داشته باشید که تزیین شله زرد کاملا سلیقه ای است و شما می توانید با موادی مانند دارچین، خلال پسته، خلال بادام، گل محمدی خشک شده و … آن را تزیین کنید.

 

 

نکات مورد توجه در پخت شله زرد

1)  شله زرد را باید کاملا دم بکشد تا آب نیندازد.

2)  میزان زعفران مورد استفاده شده در شله‌زرد باید به مقداری باشد تا رنگ آن را کاملاً به حالت نارنجی در بیاورد.

3)  زمانی که برنج در حال پخت است از اضافه کردن آب خودداری کنید زیرا این کار باعث آب انداختن شله زرد می شود.

4)  توجه داشته باشید میزان موادی که در این مقاله برای تهیه شله زرد بیان کرده ایم برای ۸ نفر کافی است. 5) از دیگر نکات قابل توجه این است که در مقدار پیمانه شله زرد باید دقت داشته باشید و با هر پیمانه ای که برنج را با آن اندازه می کنید، با همان پیمانه آب و شکر را اندازه کنید. برای مثال اگر شما یک پیمانه برنج برمی‌دارید، باید با همان پیمانه شکر و آب را اندازه کنید. این نسبت که برای شما بیان کرده‌ایم در تهیه شله زرد متداول است.

 

 تهیه خلال بادام و خلال پسته از سایت پستر

یکی از موادی که در تزیین و مزه شله زرد بسیار اهمیت دارد استفاده از خلال پسته و خلال بادام است.  در نتیجه بهتر است پسته را به صورت کاملا تازه از فروشگاه ها و یا سایت های معتبر و باسابقه خریداری کنید. یکی از سایت های بسیار حرفه ای با تیمی قوی و مجرب برای فروش خشکبار سایت پستر است. این مجموعه چندین سال است که فعالیت خود را به صورت حرفه ای آغاز کرده است و با فروش محصولاتی تازه و کاملاً با کیفیت با نازلترین قیمت توانسته لبخند رضایت را بر لب های مشتری بنشاند. مجموعه پستر  بهترین خدمات را برای فروش بهتر ارائه می دهد و تمامی خریدهای بالای300 هزار تومان به صورت رایگان برای شما ارسال می شود. برای کسب اطلاعات بیشتری وارد سایت های مجموعه شوید و با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید تا خریدی راحت و به صرفه را تجربه کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد تهیه شله زرد به راحت ترین شیوه ممکن به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.
Open chat
واتس اپ
سلام
نیاز به کمک داشتید؟